Kara tahtalar ve tepegözler, teknolojik araçlar olarak değişime uğradı, farklılaştı ve öğrenmeyi işbirlikli hale getiren olağanüstü aygıtlar haline geldi. Elbette tüm bu değişim, öğretmenlerin öğrencileriyle yeni şekillerde çalışmasına katkı sağladı.
Kısa süre önce yaşadığımız pandemi krizinin eğitim üzerindeki olumsuz etkisi tartışılmaz bir gerçek. Öğretmenler ve öğrenciler olarak bu etkiden en az zararla çıkmak öncelikli hedefimizdi ve bu hedefe teknoloji alanında yeni şeyler öğrenerek, öğrendiklerimizi öğrencilerimizle doğru şekilde uygulayarak ulaştık. Araştırdık, yeni uygulamalar keşfettik, öğrenim online olduğunda nelerin değişebileceğini gözlemledik ve tüm bu süreç bizlere işbirliğine dayalı öğrenimin kapılarını sonuna kadar açtı.
Bunlar pandemiden dolayı zorunlu eylemler olarak görünse de aslında ne kadar geç kaldığımızın somut birer örneğiydi. Şunu söyleyebilirim ki bu kriz, olumsuz etkisinin yanında eğitim ve teknoloji anlamında bu olumlu değişimi hızlandırdı.
Birçok web aracı, online sınav uygulamaları, ödevlendirme araçları, eğitsel web oyunları, kısaca eğitimi teknolojiyle buluşturan sayısız web 2.0 aracını bulduk, deneyimledik, öğrencilerimizle çalıştık ve öğretim repertuvarımıza kazandırdık. Buradaki küçük fark, bu araçların çoğunun zaten yıllardır varlığını sürdürüyor olmasıydı. Fakat bu yazının konusu baştan sona “geç kalmışlık” olmayacak. Öğrencilerimle deneyimlemekten keyif aldığım onlarca uygulama arasından seçtiğim 5 uygulamayı paylaşmak istiyorum. Liste elbette çok geniş ve zaman zaman sizlerle paylaşacağım. Bu 5 uygulama bu paylaşımların başlangıcı.
Chrome Music Lab: Google Chrome müzik laboratuvarı en temel müzik parçalarını, detaylı ve eğlenceli melodi ve ritimlerle oluşturmanızı sağlıyor. Chrome Music Lab beste yapmanıza ve birçok enstrümanla yaratıcılığımızı genişletmenize de olanak sağlıyor. Öğrencilerimle hem uzaktan derslerde hem sınıfta uygularken keyif aldığımız ve bu keyfi öğrenmeye dönüştüren güzel bir uygulama. Öğrencilerim Chrome Music Lab’daki 14 farklı uygulamada müzikal yaratıcılıklarını keşfetti, beste yaptı ve işbirlikli olarak kendi ekranlarından tek bir enstrüman odasına bağlanarak aynı enstrümanda farklı neler yapılabileceğini öğrendi. Elbette uygulamada yaptıkları çalışmaları bana göndermelerini sağlayan linkler de mevcut.
Teachermade: Teachermade, elimizdeki herhangi bir çalışma kağıdını etkileşimli ve işbirlikli bir materyale dönüştürmek için kullanılan, sade ve kolay arayüzüyle de dikkat çeken oldukça kullanışlı bir web 2.0 aracı. Müzik dersi için yapılan sınavlar çoğu ilk ve ortaokul öğrencisi için sıkıcı eylemler gibi görünse de ve işleyiş olarak hepimizin çok iyi bildiği Kahoot, Quizizz gibi uygulamalara benzemese de, tanımladığım sınavları çözerken çok eğlendiler ve bu işbirlikli süreç, daha sonra aldığım geri bildirimlere dayanarak söylüyorum, öğrenmelerine güçlü şekilde etki etti
Blob Opera: Blob Opera, David Li’nin Google Arts and Culture ile işbirliği içinde gerçekleştirdiği bir makine öğrenimi deneyi. Müzik becerilerinden bağımsız olarak herkesin keyif alabileceği etkileşimli bir deney oluşturmak için dört opera sanatçısının sesleriyle eğitilmiş bir makine öğrenimi modeli geliştirilmiş. Uygulamada farklı insan ses gruplarının müzikteki karşılıklarını, eğlenceli animasyonlar eşliğinde duyarak öğreniyoruz. Öğrencilerimin bu ses gruplarını öğrenirken çok keyif aldığı bir uygulama.
Jigsawplanet: Çevrimiçi ve işbirlikli bir web 2.0 aracı olan Jigsawplanet, aynı ekranda, belirleyeceğiniz kadar yapboz parçasını birden fazla kişiyle tamamlamanıza olanak tanıyan eğlenceli bir uygulama.
Socrative: Ölçme değerlendirme, eğitim sürecinin bir parçası ve uzaktan, işbirlikli öğrenmede de kullanılıyor. Bu konuda bir çok uygulama var ancak bana göre Socrative pratik arayüzüyle öne çıkıyor.
Bu uygulamalar gibi onlarca, yüzlerce uygulama var ve bu da bir öğretmen için keşfin ne kadar sınırsız olduğunu gösteriyor.
Bir öğretmen için keşif sınırsızdır.
Öğrencilerinin başarısından çok, başarıya giderken izledikleri yolu taktir eden ve bu yolda öğrencilerine doğru rehber olabilen öğretmen, öğrenmeye ve öğretmeye dair kendisini fazlasıyla geliştirmiş öğretmendir. Bu süreç sınırsız araştırma, doğru olanı bulma ve teknolojiyle eğitimi doğru şekilde buluşturma, kişiselleştirilmiş öğrenmeyle öğrencilerinin öğrenme stilini analiz etme, hayat boyu öğrenme, keşfetme ve geri bildirimlerle işbirlikli ilerlemeyi gerektirir. Öğrencilerine keşfetmenin sınırsız bir durum olduğunu öğreten öğretmen, kendisi için de durumun aynı olduğunu bilmeli ve hayat boyu öğrenmeli.